streda 20. januára 2016

PRÍRODNÉ MYDLO S MEDOM A BANÁNOM

Dlho som uvažovala ako napísať tento príspevok, o mydlách sa dá napísať kniha, robím ich doma už dlho, učím sa na každom mydle niečo nové. Nedá mi napísať len recept a priložiť foto-postup. Výroba mydla je nielen zábava, ale hlavne prínos a aj nebezpečenstvo, keď sa pár vecí nedodrží.
Skúsim krátko a výstižne.

Mydlá robím pre to, že ich chcem s glycerínom a sama si chcem zvoliť s čím budú, čo bude výživná zložka a ako ich navoniam, nafarbím, aký vzor im dám...

Mydlo je vlastne tuk ( olej ) zmiešaný s lúhom ( roztok vody a NaOH- hydroxid sodný).
Spojením vznikne reakcia - saponifikácia, ktorou sa oleje premenia na tuhú zložku- mydlo.
Mydlo pení, čístí, vyživuje- podľa pomeru olejov k lúhu a samozrejme zastúpenia olejov v určitom %.
Každý olej má svoju úlohu, niektoré zabezpečia výživu, niektoré penu, tvrdosť, niektoré čistia. Je to už veľká alchýmia navoliť si ich správne, aby mydlo vyšlo- teda aby prešli saponifikáciou všetky tuky v recepte a mydlo sa podarilo. Na to slúžia recepty, ale žiaľ na internete som sa veľakrát oklamala, preto verím len na overený zdroj ( moderná alchymistka- blog skvelej baby, z ktorého som sa to všetko naučila, knihám - prírodné mydlá od Susan Miller Cavitch a hlavne pomôcke soap calc).

Mydlo sa dá vyrobiť studeným procesom ( reakcia tukov s lúhom zahreje a vytvorí mydlo, ktoré musí vyzrieť aby mu kleslo PH , cca 3-6 týždňov ) alebo teplým procesom ( mydlu pridáme teplo varením a hneď sa da nakrájať a použiť).
Robievam studený proces, lebo esencie ( vône) väčšinou saponifikáciu prežijú a mydlo vonia.

Toto mydlo som ani nenavoňala ani nefarbila, chcela som ho úplne naturálne, ale hoci bojkotujem palmový olej, v tomto mydle som ho ešte nevedela adekvátne nahradiť a použila som ho.
Teda poďme na to.

Recept:




272 g olivového oleja z výliskov ( virgin olej si dám radšej do šalátu, na mydlo olej z výliskov stačí)
272 g bambucké maslo ( maslo Karité)
181 g kokosový olej (už som v tomto množstve použila aj kokosovú masť z potravín)
181g palmový olej (taktiež dostať napr, v Kauflande)

344g vody - demineralizovanej a destilovanej ( nie z vodovodu, obsahuje minerály a mohla by
                    zreagovať v recepte)
123 g NaOH ( POZOR! vždy sypeme NaOH do vody a nikdy naopak, mohlo by to vybuchnúť a
                       robíme to vonku alebo pri otvorenom okne s rúškom na tvári aby sme sa
                       nenadýchali výparov !!!)

na toto množstvo by išlo asi 28 g esencie, keby sme nejakú pridávali

1 zrelý banán a 2 PL (polievkové lyžice) medu- pre výživnosť a hebkosť, cukor nám skaramelizuje a                                      dodá farbu

Recept prepočítaný cez soap calc je tu:
v krúžku sú vyrátané vlastnosti nášho receptu,hodnoty by mali byť v rozmedzí uvedeného vedľa vľavo, náš recept sa tam hodnotami zmestil, teda mal by sa podariť.



Postup:

rozpučíme si banán a zmiešame s medom



destilovaná a demineralizovaná voda, kupujem v Kauflande alebo v Tescu

 
NaOH- hydroxid sodný v kryštáľoch ,na čistenie potrubí z Tesca



 

do naváženej vody som vsypala NaOH , vonku alebo pri otvorenom okne, aby som sa nenadýchala výparov, najskôr je roztok mliečny a voda sa reakciou s NaOH zahreje skoro na bod varu, preto roztok = lúh chladím vonku na teplotu od 31-37 stupňov, postupne sa lúh číri. Nikdy nelejem vodu do NaOH, mohlo by to vybuchnúť !!!

Pri výrobe mydla NIKDY nemám doma deti! Lúh je žieravina, mali by ste si vyčleniť jednu varechu len na robenie mydla a mať rúško proti výparom, gynekologické rukavice a top s dlhým rukávom, pri miešaní ponorným mixérom aj okuliare, oči nám už nikto neopraví, nechcem strašiť, ale opatrnosť je na mieste, robím to tak zakaždým, inak je to hazard s vlastným zdravím.



 
vľavo mám kokosový olej z Indie (manžel sa práve vrátil z návštevy doma a vždy má povinnosť mi "kokosák" na varenie doniesť:-)   ďalej palmový olej a olivový olej z výliskov  z Kauflandu a vpravo vo vedierku je bambucké maslo zo stránky mydlový svet kde nakupujem aj esencie, aj oleje väčšinou.
 
Oleje som navážila a nechávam na miernom ohni stopiť, aj pri olejoch budeme čakať na klesnutie teploty medzi 31-37 stupňov.

 
Lúh je už číry a klesá, ale ešte nie je v rozmedzí 31-37 stupňov, väčšinou ho na konci chladím v mrazničke. Treba to naplánovať tak, aby sme lúh nemuseli prihrievať, zase by mohol vybuchnúť, je dobré oleje pripraviť skôr, tie prihriať v prípade potreby môžme, lúh nie.

 
zahriate oleje tiež musia klesnúť na 31-37 stupňov, niekedy tuhé oleje a maslá roztápam samé a potom k nim prilejem tekuté oleje, aby som rýchlejšie znížila teplotu.

Teplotu spojenia lúhu a olejov musíme dodržať, pretože saponifikácia je horúci proces, mydlo bude samé seba zahrievať ako sa bude mydlom stávať a nemuselo by sa nám podariť alebo stuhnúť, ak by sme lúh a oleje spojili horúce a taktiež esencia by vyššiu teplotu neprežila a vaporizovala by (vyprchala). Dokonca aj cukry v mede a banáne sa skaramelizujú. preto mydlo ani nefarbím, bude karamelovo sfarbené už len samotnou saponifikáciou.



 
Medzitým si pripravíme formu, používam drevenú škatuľu na víno, pri hmotnosti olejov okolo 1 kg, ako v tomto recepte, vystelieme dôkladne papierom na pečenie, aby sme mydlo z formy dostali von, prvýkrát som použila škatuľu od detských papúč...existujú silikónové formy, naozaj stačí aj škatuľa od topánok, vždy je dobré vedieť veľkosť na každý recept, pre recepty s 2 kilami olejov používam drevenú debničku alebo väčšie formy, ale mám aj veľa silikónových foriem na koláčiky, ruže, štvorce, môžeme robiť mydlá aj jednotlivo, nemusíme krájať, ale pozor, z plechovej formy na mufiny by sme mydlo von asi nedostali.


 
banán s medom som pridala do olejov a poriadne do krémova rozmixovala ponorným mixérom.




 
pridala som do olejov lúh a mixujem opatrne, aby som sa neofŕkala a chránim si oči.


 
zmes musíme mixovaním priviesť do stopy, to znamená musí byť pudingovej konzistencie, aby keď vyberieme mixér a kvapká z neho, uvidíme stopu tých kvapiek, môžeme akoby kresliť na povrch, robila som kruhy - snáď je to viditeľné.
Miešanie do stopy mi pri tomto recepte fakt trvalo dlho,asi 10 minút, poriadne som zahriala mixér. Pokiaľ by sme dávali esenciu a farbu, bolo by to v tomto kroku, esencie väčšinou urýchlia stopu , pri každej to je inak a nedá sa to predpokladať, raz mi mydlo zhustlo tak, že do formy som ho dávala lyžicou...

 
mydlo vylejeme do pripravenej formy a necháme stáť aspoň 24 hodín. Tu sa rôznia odporúčania, niekto formu dá do chladničky, aby sa mydlo nezahrialo veľmi pri zmydlení ( saponifikácii) a uchovalo esenciu , iný mydlo vo forme prikryjú fóliou a zabalia do uteráka, aby naopak, teplo udržali čo najdlhšie, mydlo sa vtedy na povrchu zarosí, akoby plakalo, to sa " potí" ...akokoľvek, ja sa s tým už nezaoberám, mydlo nechám vo forme len tak a trpezlivo čakám 24 hodín na krájanie :-)

 
ako obyčajne, nevadržala som 24 hodín, toto je mydlo po 12 hodinách, dosť tvrdé na krájanie, tak som sa do toho dala :-)

 


 
nakrájané mydlo vlnitým plechom s rúčkou ( tiež som kúpila na stránke mydlový svet)

mydlo jemnučko vonia po mede, je krásne karamelovo sfarbené a už teraz má dobré PH ( od 7 do 10) ale aj tak nechávam vyzrieť aspoň 3 týždne, kým ho použijem. Mydlo použité skôr ako PH klesne ( nad 10) vysuší pokožku , takže treba čakať.
Mydlá, ktoré robíme doma, majú glycerín, ktorý sa v normálnej komerčnej výrobe z mydiel odoberá ( kúpeľom v slanej vode) a predáva sa ako prídavok do kozmetiky ( do krémov, masiek, rúžov...) preto naše mydlo nebude vysušovať, nebude dráždiť, nemá čím, je vhodné pre deti, ekzémistov...

Vyrobiť mydlo nie je ťažké, ale chce to cvik, vždy je to vzrúšo, ako sa nám podarí. Je to aj nákladnejšie cenovo, oleje a esencie sú drahé, ale už 5 rokov nechodím do drogérie :-)
Mydlo sa rýchlejšie minie a keď už sa rozdrobí v mydelničke, dávam ho do nádoby, kde ho zalievam vodou a nechávam stáť, vznikne sliz na pranie, stačí ho ponorným mixérom zmixovať na kašu a pridať k prachu na pranie (alebo namiesto prachu na pranie),  krásne čistí a nemáme odpad :-)


Tento recept som o dva dni skúšala opäť, s 2 banánmi a polovicu väčší objem olejov ( cca 1,5 kg olejov)  a nahradila som neslávny palmový olej bravčovým sadlom ( z Lidla ), v presnom množstve, aby som zistila či to funguje a fungovalo.

Farbila som kakaom a použila badiánovú silicu, krásne vyšlo aj toto mydlo, len som zistila , že badián mne osobne nevonia - pripomína mi pelendrekové cukríky z dectva, brrrr... s inou vôňou by bolo super, ale nevadí, mám konečne škatuľu mydla nazvyš na sliz na pranie :-)

Tu je fotka druhého pokusu tohto receptu :



V podstate používam 3 svoje overené recepty na mydlá, hrám sa s farbami, aj vôňami, vzormi, celé roky používam len rastlinné oleje, teda mydlá sú vegetariánske, dá sa povedať.
Keďže vďaka dopytu po palmovom oleji sa deje ekologická katastrofa v Indonézii, prvýkrát som použila bravčové sadlo, ktoré má vlastnosti ako palmový olej , pre tvrdosť a čistenie v mydle.
Dlho som hľadala vhodnú alternatívu, ale v ríši rastlinných olejov sa nenachádza, musela by som palmový olej nahradiť viacerými olejmi, čo by predražilo a hlavne skomplikovalo recept, mňa desia recepty kde je 10 rôznych olejov ...

Obmeny receptov sa dejú pridaním medu, mlieka, ovocia, ovsených vločiek, kakaových bôbov, zŕn pre peeling...ako v tomto recepte, alebo sa nahrádza časť vody inou tekutinou, napr. výluhom byliniek ( levanduľovým alebo liečivé bylinky), čaju, kávy, dokonca piva, vína. Mydlá sa posýpajú kvetmi, trblietkami...fantázii sa medze naozaj nekladú.

Ďaľšie mydlá nabudúce :-)














2 komentáre:

  1. Ahoj, ďakujem za návod, mydielka sa mi pekne vydarili:-) ja bambucké maslo a niektoré oleje kupujem zo stránky www.pgchem.sk a zatiaľ som spokojná, majú dobré ceny.

    OdpovedaťOdstrániť