pondelok 16. januára 2017

PRÍRODNÉ HARMANČEKOVÉ MYDLO PRE MIMINKÁ / NATURAL CAMOMILE BABY SOAP



V mojom okolí sa doslova začal baby boom :-) človeka to vráti späť k spomienkam keď si k bábätku privonia. Tak som si v olivovom oleji macerovala harmanček asi 6 týždňov a rozhodla som sa urobiť mydielko, bez vône, bez farby, také prírodné a nežné, práve pre miminká, takže ak zase pôjdem nejaké privoňať, mám darček :-)

Around me started babyboom :-) It brings me back to sweet memories every time I smell  the baby skin. So I infused in olive oil camomile for past 6 weeks and decided to make soap, with no scent, no color, just pure natural and soft soap for babies, so next time I will go to sniff some friend´s baby I will have got a lovely present :-)

Zase som použila recept na Kastílske mydielko:

Recept:
proces za studena.

1077 g Olivový olej - macerát plus doliať ak chýba ( mne chýbalo asi 300 g )

na lúh:
354 g destilovanej vody 
136 g NAOH ( hydroxid sódny)

1,5 čajovej lyžičky kuchynskej soli ( nie morskej)
1 polievková lyžica medu
1 polievkovú lyžicu sušeného plnotučného kozieho mlieka

teplota oleja a lúhu od 33 do 38 stupňov pre zmiešanie

 I used my Castilian soap recipe.

Recipe:
Cold process soap

1077 g olive oil - infusion plus olive oil,  if missing some grams ( I missed like 300 g only)

for lye:
354 g distilled water
136 g Sodium Hydroxid (NaOH)

1,5 tea spoon kitchen salt (not sea salt)
1 soup spoon honey
1 soup spoon full fat goat milk powder
Temperatures to mix lye and oil in range from 33 to 38 degrees Celzia


Lúh si robím ako prvý, vonku bolo minus 20 stupňov Celzia, takže sa rýchlo dostal na tú správnu teplotu.
Macerát som precedila a doliala chýbajúci olej a olej zahriala na 38 stupňov Celzia.
First thing I do is lye mixture, since it takes time to cool down. Outside on terrace was minus 20 degrees Celsius so it went faster to reach right temperature. Infused oil I sieved and added missing part of olive oil for this recipe and heat it for 38 degrees Celsius.

Pridala som do teplého oleja 1 polievkovú lyžicu sušeného kozieho mlieka.
Into warm oil I added 1 soup spoon of powder goats milk.

Potom namiesto cukru a pre tvrdosť mydla 1 polievkovú lyžicu medu, odteraz to robievam vždy.
Then instead of sugar I added 1 soup spoon of honey for hardness of soap and since now I will always do it.



Všetko treba poriadne vymiešať aby olej bol bez hrudiek. Potom pridám lúh a privediem do stopy.
Everything needs to be blended well , so oil is smooth. Then I added lye and blend it to reach trace.

Tentokrát som si vystačila s formami.
This time I used only forms.


Mydielko je nádherne biele a dalo sa krásne vyklopiť už po 24 hodinách. Po 3 týždňoch je tvrdé a nádherne pení. Tentokrát som macerát robila nie z extra panenského olivového oleja ale z lacnejšej varianty a to z olivových výliskov, v penivosti a jemnosti mydla nie je rozdiel proti nechtíkovému mydlu, ktoré som robila z extra panenského oleja, teda pre mňa to znamená, že nie je potrebné používať drahší olej keď rovnaké výsledky mám s výliskami z olivového oleja. Ten extra panenský teda radšej spapáme v šaláte  :-)

Soap is beautifully white and it went smoothly out of the form just after 24 hours. After 3 weeks is hard and makes lovely foam. This time I infused camomile in pomace olive oil, not in extra virgin olive oil like I infused calendula , this is cheaper way and there was no difference in foam making or gentle feel on the skin. So for me, it means I can infuse herbs in cheaper pomace olive oil and leave extra virgin olive oil for salads to eat :-)

7 komentárov:

  1. Just lovely, your soaps are beautiful. What is the weight of the soup spoon please for the honey and goats milk?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobý den, chystám se vyzkoušet, jen nemám kozí mléko, zkusím nahradit kravským. No a taky nesbírám bylinky, chystám se dát EO heřmánek, jen přemýšlím kolik tak na tohle množství... Poradila byste?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobry den, ja davam zhruba 30ml esencii na tento recept. Mozete urobit aj caj namiesto body ak nemate macerat. EO harmanceka som este nemala, nemam skusenost ako to bude vonat, dajte vediet :-) Nech sa vydari :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dobrý den, mýdlo už zraje zhruba týden, vůně byla při krájení velice intenzivní až nepříjemná. Heřmánkový EO tedy nebude můj šálek kávy :-) Budu doufat že něž dozraje tak vyvoní. A teď se dostávám k mému dotazu. Věděla jsem že čistě olivové mýdlo musí dlouho zrát, ale délka se různí a nemůžu najít nějaký údaj, podle kterého bych se dozvěděla jak poznám že už je zralé a použitelné. Poradíte mi? Děkuji :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dobrý deň, pokiaľ Ste sa netrafili s vôňou, to nevadí, ona aj tak časom vyprchá, ako každá, za také dva mesiace ju už bude cítiť len jemne. No a čo sa týka olivových mydielok, u nás sa neohrejú, ale mám pár kúskov 2 ročných, sú super, ja som sa dočítala, že čisto olivové mydielka sa používajú aspoň po 10 mesiacoch státia, to u nás nehrozí, tie staré čo mám, som omylom schovala a našla :-) A čo sa týka použitia, ja ich začínam používať aj po 3 týždňoch ak im už kleslo PH , používam na to lakmusové papieriky na meranie PH z lekárne a mydielko namydlím a odmeriam papierikom. Rada by som si vždy z mydiel odložila aspoň tretinu, na ten odporúčaný rok, ale zatiaľ ich stíhame všetky spotrebovať. Takže ak sa Vám podarí aj na pár mesiacov, malo by to pridať na jemnosti, tvrdosti, celkovo na kvalite pre ktorú mydlá robíme doma, ale ak sa nedá počkať, tak po PH teste ( pod 11 sú už ok, ja používam až keď je PH 9 alebo menej) ich smelo môžete použiť aj po 3 týždňoch :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť